Rum inne, rum ute...

Ibland funderar jag över vad jag skulle ha jobbat med om jag inte valt att jobba med inredning och ett kreativt yttryck. 
Det som ligger mig närmst om hjärtat förutom heminredning, butikskoncept etc, blir nog att jobba som konstnär eller landskapsarkitekt.  Och det är nog inte så konstigt för de olika yrkena ligger väldigt nära varandra. 


Det handlar om att skapa något. Att skapa ordning i kaos, att visualisera något, och för min det att skapa en trivsam miljö för människor att vara i.


Även för utomhusmiljö så kittlar tanken på att ska rumskänsla. Stora kala ytor, stora raka gräsmattor är inget jag gillar, om det nu inte är planerat för ett speciellt ändamål vill säga, till exempel för ungar att busa runt på, men det behövs mer saker på att skapa till exempel en lekyta. 


Man gör samma sak som när man skapar en inomhusyta, kollar av behoven, vilken funktion ska här vara, vilken budget har man och sedan sätter man igång. 

När det gäller landskap, trädgårdar och utomhusplatser är det dock lite mer parabler att ta hänsyn till, bland annat jordmån, väderstreck och odlingsområde. Kanske till om med en stor maskinpark som kan göra större jobb. Men som tur är kan man få hjälp av proffs som vet allt detta, och på så sätt kan man fixa den perfekta uteplatsen. 

Kommentarer