Hur säkert är det egentligen?


Tycker du som jag att det är grymt bra att handla på nätet? 
Jag älskar det! Det går snabbt och smidigt. Ända tills någon lyckades hacka mina kortuppgifter och helt plötslig hade någon handlat för nära 3000 sek, innan banken anade oråd och gick in och spärrade kortet.




Ingen större fara skedd, småpotatis för många och jag fick pengarna tillbaka efter ett visst bök, så det enda jag förlorade var tid.


Men tänk dig in om det skulle hända i större skala, vad händer om någon hackar sig in på banker, storföretag eller Försvaret. 





Hela tiden måste man hitta nya skydd mot virusangrepp, hackers. Jag tycker det känns lite läskigt och att man är skyddslös mot intrången. Tyvärr blir det allt vanligare med kapade identiteter.


Som tur är så kommer nya lösningar, nya säkerhetsskydd utvecklas, en av dem är Data Diode, som är en hårdvara/låda  som kopplas in mellan datorn och internet, som gör att hackers inte kan gå in bakvägen och stjäla uppgifter m.m.  




Du bör alltid vara noga med vilken sight du besöker och vart du handlar. Spara aldrig lösenord eller kontouppgifter m.m någonstans. Byt lösenord ofta, och ha krångliga lösenord. Du kan aldrig skydda dig för mycket!








bilder:google

Kommentarer