Är vitt snus bättre cigaretter?

Är vitt snus, dvs tobaksfria nikotin påsar, bättre än att röka? Ja det har det väl diskuterats en del om. 

Jag slutade röka för ca 10 år sedan, och då med hjälp av vanligt portionssnus, vilket jag inte gillade speciellt mycket.  Men det hjälpte mej att byta en vana mot en annan vana, som jag sedan lätt kunde ta bort helt. Så för mej funkade det riktigt bra. 




Men då viste jag inte att det fanns snus utan tobak, alltså "nicopods","all white".  Så efter att ha varit helt tobaksfri, varken cigaretter eller snus i närmre 10 år så bestämde jag mej för att testa. 

Dumt kan tyckas, men helt mitt val. Och bättre än godis, om du frågar mej. Jag kör Skruf nordic liqourice, som smakar lakrits, och med låg nikotinhalt. Grejen är den att jag inte är ute efter nikotinet, jag skulle lika gärna kunna använda helt nikotinfria påsar, om det fanns i lakritssmak. det är smaken jag vill åt. 

Och än så länge har jag ingen tanke på att sluta då det är ett sätt för mej att njuta. Kanske stämmer det som man säger att "summan av alla laster är konstant".  


Det finns säkert massor av skadliga ämnen även i vitt snus, undersökningar pågår konstant. Jag förespråkar verkligen inte att någon ska börja snusa, men så här funkar det för mej.

Kommentarer